//Motorcykelstrålkastare i LED – En kund berättar…

Motorcykelstrålkastare i LED – En kund berättar…

Triump Street triple Mc headlights S1
Ledlampor till MC från Eco By Sweden.

Jag fick möjligheten att prova två olika sorters ledlampor till min motorcykel. Den första ”CREE- 3S XFlash” skulle vara på 3000 Lumen och den senare ”S1 COB” på 8000 Lumen. Jag är inte säker på att de kommer upp i den effekten fullt ut men jag måste ändå säga att de är kraftfulla. Tidigare hade jag Osram Night Racer, som är en helt ok lampa. Den stora skillnaden jag upplevde var att Osram är väldigt varm i färgtonen och med den första Ledlampan följde det med plastfilm som gjorde att man kunde ändra färgtonen. I bilderna nedan använder jag en blå film för att hamna så när 10 000 K som möjligt. Jag föredrar ett kallare ljus då jag upplever att detaljer syns bättre.

Det var ungefär samma styrka på mina Osram och på 3000 Lumen ledlampan jag bytte till…

Det var ungefär samma styrka på mina Osram och på 3000 Lumen ledlampan jag bytte till. Men klivet från 3000 Lumen led till 8000 Lumen var väldigt stor. Ett mycket kraftigare ljus, detta går dock inte med plastfilm att ändra färgton på men 6500 K fungerar väldigt bra och är dock märkbart kallare än vanliga halogenlampor.

Skillnaden som jag upplevt är dock att led…

Skillnaden som jag upplevt är dock att led generellt är lite högre i ljusbilden med helljus varför ljuskäglan kan hamna ”över” vägen. Detta innebär att för att belysa så mycket väg som möjligt får man ställa ner bilden lite vilket då resulterar i kortare ljuskägla vid halvljus. Jag vill gärna lysa upp så mycket som möjligt av vägen framför mig vid halvljus men är tvungen att kompromissa. Detta upplevde jag inte på samma sätt med Osram Halogen, dock kan det vara en skillnad mellan olika lampfabrikat och lamphusen på motorcyklar så jag får lämna det där. Om jag jämför med bilar jag har kört om och kunnat tillfälligt jämför ljuskäglorna på marken så finner jag att min MC har ungefär lika lång ljuskägla som många bilar på halvljus, dock blir det en väsentlig förbättring på helljus. Där blir det som skillnad från natt till dag. Jag missade att sänka ljusbilden då jag monterade dem först vilket många väldigt arga bilister påpekade för mig genom att blinka med helljusen.

Det finns ingen värme på glasen när belysningen är på och de senare ledlamporna på 8000 Lumen har inbyggd fläkt vilket ska bidra till förbättrad livslängd. Det återstår att se hur länge de orkar, då just värme kan vara ett problem om det inte leds bort på ett bra sätt. De svagare ledlamporna hade bara kylflänsar vilket är det vanligaste på ledlampor. Att just de starkare hade fläkt utöver flänsar ser jag bara som väldigt positivt.

Installationen var väldigt enkel…

Installationen var väldigt enkel och det är egentligen ingen skillnad mot att installera vanliga glödlampor, dock tar man bort sockeln och klämmar fast den först för att därefter skruva fast lampan, vilket jag dock finns smidigt så det är inget som är något problem. Kom ihåg att sätta fast gummibälgen om det finns sådan i lamphuset för att förhindra att fukt tränger in där det inte ska vara. Ledlampor bygger lite mer baktill än vanliga, men det var i alla fall inte för mig något problem att montera och få plats med allt i lamphusen på hojen. Jag har en Triumph Street Triple 2015, dock vet jag inte hur stora lamphus den har i förhållande till andra men det fick plats utan problem ändå.

Slutsatsen för mig är att…

Slutsatsen för mig är att de är väldigt trevliga. Det blir ordentligt ljust när det är mörkt ute och det är en behaglig färgton. Är det 8000 Lumen, kanske inte men de är väldigt kraftiga i alla fall och lyser bra mycket mer än de bilar jag kört om som haft helljuset påslaget i samband med omkörningen. När jag har slagit på helljuset har det känts som att gå från halv till helljus trots att jag sett att deras helljus har varit påslagna. Jag kan helt klart rekommendera denna uppgradering till den som är intresserad av att uppgradera sin belysning.

Teknisk information:

Helljus Led 3000 Lumen 10000K Halvljus Led 3000 Lumen 10000K

3S med CREE

Helljus Led 8000 Lumen 6500K Halvljus Led 8000 Lumen 6500K

Bridgelux COB belysning

Parvisförpackade med kontaktdon.

  • Börja med att ta bort H4-sockeln från lampan.
  • Spänn fast sockeln i lamphuset.
  • Sätt dit gummibälgen som skyddar mot fukt.
  • Tryck ner lampan och rotera den ett kvarts varv för att få den att låsa fast.

COB Strålkastare för MC

  • Sätt fast lampans kontakt med den som sedan fästs i Fäst kontakten i lamphuset.
  • Placera bägge kontakterna i lamphuset och montera strålkastaren.
  • Viktigt är att den tresidiga lampan placeras med en sida rakt ner och en kant uppåt som en stående triangel.

h4 bas för mc

Lamphus MC

h4 mc strålkastare

Halvljus till vänster och Helljus till höger som kunder skriver i skärmklippen vi satt ihop från hans synpunkter på de olika testade LED-strålkastarna.

By | 2017-06-10T16:07:07+00:00 maj 22nd, 2017|Referenser|Kommentarer inaktiverade för Motorcykelstrålkastare i LED – En kund berättar…